Tuesday, March 29, 2011

Fotboll och politik



Om någon trodde att politik och fotboll inte hör ihop bevisar Al-Ahly Ultras nya hejarklacksramsa motsatsen. Slarvig översättning (rätta gärna):

"Vi sade för länge sedan till tyrannen,
friheten kommer, det är nödvändigt,
LIBERTA stod skrivet

regering, imorgon ska du veta
med två händer ska folket rensa upp
nattens styre har störtats

de sa att vi är bråkmakare
och hur kan vi kräva våra rättigheter
idiotiska regim
fatta nu mitt krav:
frihet, frihet!
frihet, frihet!"

Här finns ett annat klipp från 27 februari där Zamalek-fans sjunger
khala3na (vi gjorde oss kvitt)
khala3na
Hosni Mubarak
khala3na
Jag har samlat några artiklar och blogginlägg om egyptisk fotboll och fansens roll i revolten mot Mubarak:






Kanske överdriver sportnördarna fotbollsklubbarnas roll något (jag tror snarare att det var de senaste årens historiska våg av strejker och protester som gjorde slut på "rädslans diktatur" i Egypten), men ingen som sett ett derby mellan Ahly och Zamalek på plats i Kairo kan förneka att sådana arrangemang varit den bästa träning som unga egyptier kunnat få i revolutionär gatupolitik. Inte bara för de kravaller som ibland brutit ut mellan rivaliserande supporterklubbar, utan också på grund av den totalt kaotiska organiseringen kring matcherna. Vid ett tillfälle tvingades jag och mina egyptiska vänner (Zamalek-fans) forcera flera rader med kravallpoliser och stängsel för att överhuvudtaget ta oss in på arenan, trots att vi hade biljetter. I efterhand undrar jag om inte säkerhetsstyrkorna medvetet använde fotbollsmatcher som ett tillfälle att träna nya rekryter i kontroll av folkmassor...


No comments:

Post a Comment