Monday, May 30, 2011

Militären kallar journalister till förhör



Den egyptiska bloggaren och journalisten Hossam al-Hamalawy har blivit kallad på förhör av en militäråklagare imorgon, efter att ha kritiserat arméledningen i en TV-intervju i torsdags (se klippet ovan där Hossam påpekar att vanliga medborgare döms i militärdomstolar samtidigt som de ansvariga för mord på demonstranter under revolutionen ställs inför civila domstolar, och lyfter fram militärpolisens övergrepp mot fredliga demonstranter - även programledaren har blivit kallad). Hossam har under många år spelat en mycket viktig roll i att sprida information om Egyptens gryende arbetarrörelse i internationella kretsar och uppmuntra unga aktivister och bloggare att kreativt använda internet och sociala medier som vapen mot diktaturen. Både före och efter revolutionen har han arbetat oförtrutet med att dokumentera övergrepp mot mänskliga rättigheter och kräva att de ansvariga ställs inför rätta. Detta väldigt oroande - men med all säkerhet fåfänga - försök att skrämma en av Egyptens viktigaste radikala röster till tystnad måste fördömas och understryker behovet av internationell solidaritet med landets demokratiska krafter.

(För övrigt: efter en del tjat från vänner i Egypten har jag beslutat mig för att återuppliva min gamla blogg på engelska, som jag skrev när jag bodde i Kairo. Jag kommer troligen framförallt blogga på svenska även framöver men kommer då och då skriva inlägg om arbetarrörelsen och vänstern i Egypten och försöka länka till dem här för enkelhetens skull.)

No comments:

Post a Comment